На ринку України зустрічаються мотори для човнів від японських, американських і китайських виробників.
На китайські мотори для човнів ставити наголос не радимо. Зате мотори з Америки або Японії брати можна сміливо.
З досвіду вже відомо, що мотори Yamaha тихіші, Honda технологічніші, а Tohatsu надійніші.
Але це в принципі не так вже й важливо, головне, щоб мотор для човна функціонував із заявленою потужністю і прослужив якомога довше. При виборі мотора також важливо знати максимально допустиму потужність човна, яка вища саме у алюмінієвих човнів. Детальніше про металеві човни читайте за посиланням.
Моделі двигунів зарубіжного виробництва за вартістю приблизно рівні, лише мотори від Honda виділяються більшою ціною.
Рейтинг фірм моторів для човнів
- Yamaha (34% голосів)
- Mercury (22%)
- Honda (16%)
- Tohatsu (10%)
- Suzuki (10%)
- Решта фірм (8%)
Цей рейтинг ґрунтується на опитуванні користувачів, у якому брало участь понад 400 осіб. На першому місці фірма Yamaha, яка набрала понад 34% голосів.
Слід зазначити, що бензинові двигуни є не єдиною рушійною силою човнів, є ще й електричні мотори, які тихіші та економніші. Більш детально ознайомитися з усіма перевагами і недоліками електромоторів ви можете в статті:”Електромотори для човнів”. Найбільшу популярність електромотори отримали в тролінговій риболовлі, і для лову дуже обережної риби.
Вибираємо мотор для човна за потужністю
Двигун для надувного човна може мати потужність у діапазоні від 2 до 300 к.с.
Одноциліндровий двигун має 2-6 к.с., човен з ним здатен плавати на швидкості до 10 км/год. Заявлена швидкість є максимальною, і в разі якщо присутній сильний зустрічний вітер, течія і додаткові вантажі, потужності такого двигуна буває часто недостатньо.
До переваг цього мотора для човна можна віднести компактність, малу вагу і непотрібність прав на керування. Цей мотор можна використовувати тільки на спокійних річках, озерах і для риболовлі на невеликій віддаленості від берега.
Така потужність не дасть змоги вам вийти на глісування, але якщо це все-таки вдається, то мотор за такого навантаження довго не прослужить. Так що краще мотор на міцність не перевіряти.
Двоциліндрові двигуни – 8-15 к.с., вони забезпечують досить стабільну роботу, зокрема, на холостому ходу. Маса такого двигуна приблизно 30 кілограмів.
Мотори такої потужності можуть з легкістю виводити ПВХ-човни на глісування. Вони є оптимальними для човнів завдовжки 3-3,6 метра.
Середнє споживання палива – 4-6 літрів на годину. За швидкості 30 км/год, 10 літрів бензину вистачить на цілий день. Адже кілометр на глісуванні витрачає менше палива, ніж при водотоннажному режимі. Цей мотор дасть вам змогу досягти будь-яких ділянок водойми, вирушити в подорож на кілька днів і просто прокотить вас із вітерцем.
Підвісні мотори
Підвісні мотори для надувних човнів на двадцять к.с. і більше використовуються дуже рідко, оскільки їхня надмірна потужність і неекономічність великої користі не приносять. Такий мотор здатний прокатати вас з великим вантажем на високій швидкості, і навіть розвивати швидкість достатню для воднолижного спорту. Підвісні мотори потужністю понад 20 к.с. зазвичай встановлюють на металеві човни.
На надувні човни з підвісними транцями зазвичай встановлюють електромотори, або ж бензинові мотори мінімальної потужності.
Просунуті рибалки мають у себе в запасі два двигуни для одного човна. Для швидкого пересування водоймою ставиться потужний мотор, а для тролінгу підійдуть і одноциліндрові двигуни потужністю в 5 к.с.
Двотактний чи чотиритактний мотор для човнів?
Не зважаючи на самі технічні подробиці роботи багатотактних моторів, перейдемо безпосередньо до їх порівняння.
Отже, мінуси двотактного мотора:
- споживає на 20% більше палива;
- потрібно змішувати бензин і масло;
- працює голосно і нерівно.
Переваги двотактних двигунів перед чотиритактними:
- важить менше на 10-20 кілограмів;
- більш економічний в обслуговуванні;
- масло в картер заливати не потрібно;
- перевозити можна в будь-якому положенні;
Уже з потужністю у дві к.с. двигун може бути як дво- так і чотиритактним. І якщо вам до душі дикі важкопрохідні простори, то легкий і компактний двотактний двигун для надувного човна – це оптимальний варіант.
Як вибрати двигун для човна за способом кріплення
Фіксація – важливий параметр. Мотор на передньому ходу повинен мати можливість фіксації до транця човна. Встановлення двигуна на човен, полягає в закріпленні його на транець струбцинами. Але вільний хід все одно залишається, і двигун можна опускати і піднімати. Ця здатність має кілька сторін.
Якщо моторний човен наїжджає на будь-яку перешкоду, то мотор піднімається і шкода мінімальна. Але під час руху великими хвилями двигун підводиться, а потім б’ється об транець, що є вагомим недоліком фіксації.
Пристебнутий двигун також може підвести, якщо ви плаваєте на незнайомих водоймах, наїжджаєте на перешкоду і не контролюєте глибину, у кращому разі ви втопите двигун.